PORADY

WIZERUNEK EKSPERTA – WZÓR NA SUKCES?

Wizerunek eksperta jest nieodzownym czynnikiem gwarantującym sukces. Hasło „Jak Cię widzą tak Cię piszą” jest w zupełności słuszne. Co na temat wizerunku mówili wielcy ludzie?

„Dbałość o wizerunek nie jest lakierowaniem ani polerowaniem zewnętrznego błysku, ale sprawą jakości całej konstrukcji.”
Werner Niefer (1926-93), menedżer niemiecki, prezes zarządu Mercedes Benz AG

„Aby odnieść sukces należy wyglądać tak, jakby już się go odniosło.”
Valentin Polcuch (1911-1989), publicysta, poeta

„Kiedy zmienia się stan duszy, zmienia się także wygląd ciała i odwrotnie: kiedy zmienia się wygląd ciała, zmienia się jednocześnie stan duszy.”
Arystoteles (384-322 p.n.e.), filozof grecki

„W mowie ważna jest nie liczba, ale użyteczność słów.”
Czeng I (1033-1107), polityk i filozof chiński

Co więc składa się na nasz wizerunek? To jak wyglądamy, jak się zachowujemy, jak mówimy i co mówimy, czyli WYGLĄD, TON GŁOSU i UŻYTE SŁOWA.

WYGLĄD EKSPERTA BEAUTY

Jak wiadomo w gabinecie obowiązują pewne zasady, które wynikają nie tylko z racji przepisów, ale również z powodu Waszego zawodu, który do tego obliguje. Profesjonalny wizerunek biznesowy to element pierwszego wrażenia, które często decyduje o konkretnych postawach klienta. Musi wzbudzać zaufanie, wskazywać na fachowość, kompetencje, wiarygodność oraz szacunek dla klienta. Fartuch, ergonomiczne pantofle zgodne z zasadami BHP, krótkie paznokcie, itd. – brzmi kiepsko, ale wcale nie musi tak wyglądać.

Na rynku pojawia się co raz więcej firm posiadających w swojej ofercie fartuszki, które bardziej przypominają sukienki. Są więc nie tylko wygodne, ale i ładne, co mocno wpłynie na komfort Waszej pracy. Ale fartuszek ma być nie tylko ładny, ale ZAWSZE czysty i uprasowany. To samo tyczy się obuwia – szpilki, balerinki, czy tenisówki nie są wskazane, ale powszechnie dostępne jest specjalistyczne obuwie z wieloma stylowymi wzorami. Do tego obowiązkowo spodnie, mocno kryjące leginsy lub rajstopy (o ile długość fartucha na to pozwala).

Makijaż i fryzura w pracy to też odwieczny problem, bo ilu ekspertów, tyle opinii. Według oficjalnego Dress Code’u biznesowego fryzura ma być schludna, włosy związane, makijaż dyskretny, a paznokcie krótkie i zadbane. Ciężko jest pracując w gabinecie zastosować się do tych zasad, gdyż macie być również chodzącą wizytówką salonu, ale są na to rozwiązania. Krótkie paznokcie również mogą być piękne (jak same wiecie) i klientka wybaczy Wam nawet krzykliwą kolorystykę, ale pod warunkiem, że będą krótkie i zawsze zadbane.

Kolejnym problemem jest styl – każdy z nas ma własny i należy go uwzględnić w swoim ubiorze, żeby nie zatracić w tym wszystkim siebie. Musicie być dobrze ubrane, a nie przebrane. Pamiętajmy więc, aby wizerunek był prawdziwy, wiarygodny i spójny.

TON GŁOSU I UŻYTE SŁOWA

Nauczcie się słuchać klienta, panować nad słownictwem, nad wyrażaniem uczuć i przestańcie mówić od rzeczy. A przede wszystkim nie obgadujcie klientek, pracowników i broń Boże nie obgadujcie swoich szefów/szefowych! „Mowa jest srebrem, milczenie złotem” – starajcie się nie komentować ploteczek przyniesionych przez klientki. Jesteście fachowcami, a klientki przychodzą po relaks i efekty. Jeżeli macie do czynienia z agresywnymi klientkami lub tzw. trudnymi klientkami, albo jeżeli przez przypadek Wam coś nie wyjdzie, to zbawienne będzie dla Was zachowanie stoickiego spokoju. Kilka głębokich wdechów wyrówna akcję serca i dotleni Wasz mózg, przez co będziecie mogły trzeźwo spojrzeć na obraz sytuacji. Prawdziwa business woman musi umieć zachować zimną krew nawet w najbardziej stresujących sytuacjach.

Więcej na temat wizerunku w poniedziałkowym live na Facebook’u!